Kartson AB
Mestavägen 16
632 36 Eskilstuna

Mobil: 070-628 96 92
E-post: info@kartson.se



Söker du någon artikel utan att hitta den här, maila eller ring till oss (info@kartson.se).

Vi har ett komplett lager av i första hand TM o delar. Chansen är stor att vi har den eftersökta artikeln

Servar även andra klasser.

Hjälper dig med motorrenoveringar.

Vi är kanske lite dåliga på att justera priserna. Brukar dock informera om priset höjts väsentligt.

 

 

 

 

 

Underhållstips TM-motorer

 

TM-motorns dokumentation och sprängskisser är ganska omfattande. Hör av dig för kopior på eventuella skisser, skötselråd m.m. Oftast är det inga problem. Vi uppfattar vad du vill ha och har det oftast.

 

TIPS för genomgång av din TM KZ motor

Vi preparerar både nya eller begagnade motorer och vi tar gärna emot din motor för en proffesionell genomgång. Vi hjälper dig även med uppmätning och slutgiltig finjustering med modern mätutrustning.

 

TM- En slitstark motor i topp

Om man jämför med andra klasser i samma storlek så är motorerna mycket slitstarka. Vi rekommenderar 10 timmars körning mellan underhållsåtgärderna för en motor som tävlingskörs.

 

Växellådan är otroligt slitstark och det finns de som gått felfritt under 12 - 15år. På motorer K8-K9 fyller du i c:a 4,5 dl olja. På KZ10 c:a 3,5 cl. Nivåskruv finns på bakre högra sidan. automatlådsolja ATF Dextron 3 fungerar bra.

 

En fullständig genomgång hos oss. Begär offert.


Har du möjlighet att ta isär motorn själv, byt då detta:
- Två ramlager K7-KZ10. Finns även rullager
- Två packboxar K9-KZ10

 

Vevstakslager

Börjar vevpartiet närma sej 10 timmars gångtid så bör vevstakslagret bytas. Vi hjälper dej med byte och balansering.

 

-2st chims

-Vevstakssats standard  (Ingår vevstake, 2 chims, nedre lager och vevtapp med 8 mm hål)

-Vevstakssats special. Polerad och komplett.  Rekommenderas att bytas vid 3:e vevstakslagerbytet!

-Vevstaksats med 22mm vevstake

-Vevtapp med 8 mm hål

-Vevtapp med 5 mm hål

-Vevtapp solid

-Vevtapp 22mm

-Sats 22mm tapp, lager samt chims


Kolv/kolvlager

När det gäller kolv och kolvlager så kör vi högst 4 timmar på en kolv. Kolvlagret däremot brukar få gå ett par kolvbyten. Obs! Kontrollera alltid ringgapet vid byte av ring! För motorer till K9B kan 0,3 mm räcka och för senare motorer rekommenderas 0.4 mm.

-Kolv TMK7  53,94

-Kolv TMK8  53,94

-Kolv TMK9-KZ10 lagerförs  i storlekarna 53,93 mm,  53,94 mm, 53,95 mm samt 53,96 mm.

-Kolvar KZ10b. Dessa har en annan vinkel på toppen. 4grader. Passar endast 10b. Finns i samma storlekar

-Kolvbultlager

 

Koppling

- Två fjädrar som slits (sitter innanför ingreppsdrevet)
- Yttre/inre lameller slits mest, bra att ha i reserv
- Packboxar kopplingsidan
- Packbox innanför utgående  drev

 

Insugningsgummi

Kolla även insugningsgummit om det börjar släppa i vulkningen.
- Insugningsgummi 30 mm
- Insugningsgummi för K9, K9b och K9c (38 mm)

-insugningsgummi KZ10 stdandard

-Insugningsgummi KZ10 kort modell. Levereras oftast standard KZ10b.

 

Packningar som  O-ringar och cylinder/vevhus byter du lämpligen också.
Syna  reedbladen ifall de börjat fransa upp sej. Olika uppe och nere.

 

Förgasaren
- Ibland kan motorn bli som ny bara av att ha friska delar i förgasaren.
- Förgasarnål med clips är lagervara för K32, K,23, K28 och K98 ev. fler
- Spridare lagervara för DP266, DP268, DP268,DP270, DQ266,DQ267, DQ268,DQ269, DQ270 och  DQ271. Fler kan finnas i lager

- Huvudmunstycke  130-230

- Lågvarvsmunstycke 40-70

- Nålventil komplett 250, 300

- Emulsionsrör 35-60

- Packningsats förgasare med alla erforderliga packningar

 

 

 

Komplett förarutrsutning

 

Racepaketet  1595.-  ! Overall handskar kängor

Begär även info. Juniorhjälm till bra pris.

Fr.o.m. nu finns denna utrustning på Gokart centret i Uppsala

Copyright © 2011 Kartson AB - Powered by C²MS