

Kartson AB
Mestavägen 16
632 36 Eskilstuna
Mobil: 070-628 96 92
E-post: info@kartson.se

Söker du någon artikel utan att hitta den här, maila eller ring till oss (info@kartson.se).
Vi har ett komplett lager av i första hand TM o delar. Chansen är stor att vi har den eftersökta artikeln
Servar även andra klasser.
Hjälper dig med motorrenoveringar.
Vi är kanske lite dåliga på att justera priserna. Brukar dock informera om priset höjts väsentligt.
Underhållstips TM-motorer
TM-motorns dokumentation och sprängskisser är ganska omfattande. Hör av dig för kopior på eventuella skisser, skötselråd m.m. Oftast är det inga problem. Vi uppfattar vad du vill ha och har det oftast.
TIPS för genomgång av din TM KZ motor
Vi preparerar både nya eller begagnade motorer och vi tar gärna emot din motor för en proffesionell genomgång. Vi hjälper dig även med uppmätning och slutgiltig finjustering med modern mätutrustning.
TM- En slitstark motor i topp
Om man jämför med andra klasser i samma storlek så är motorerna mycket slitstarka. Vi rekommenderar 10 timmars körning mellan underhållsåtgärderna för en motor som tävlingskörs.
Växellådan är otroligt slitstark och det finns de som gått felfritt under 12 - 15år. På motorer K8-K9 fyller du i c:a 4,5 dl olja. På KZ10 c:a 3,5 cl. Nivåskruv finns på bakre högra sidan. automatlådsolja ATF Dextron 3 fungerar bra.
En fullständig genomgång hos oss. Begär offert.
Har du möjlighet att ta isär motorn själv, byt då detta:
- Två ramlager K7-KZ10. Finns även rullager
- Två packboxar K9-KZ10
Vevstakslager
Börjar vevpartiet närma sej 10 timmars gångtid så bör vevstakslagret bytas. Vi hjälper dej med byte och balansering.
-2st chims
-Vevstakssats standard (Ingår vevstake, 2 chims, nedre lager och vevtapp med 8 mm hål)
-Vevstakssats special. Polerad och komplett. Rekommenderas att bytas vid 3:e vevstakslagerbytet!
-Vevstaksats med 22mm vevstake
-Vevtapp med 8 mm hål
-Vevtapp med 5 mm hål
-Vevtapp solid
-Vevtapp 22mm
-Sats 22mm tapp, lager samt chims
Kolv/kolvlager
När det gäller kolv och kolvlager så kör vi högst 4 timmar på en kolv. Kolvlagret däremot brukar få gå ett par kolvbyten. Obs! Kontrollera alltid ringgapet vid byte av ring! För motorer till K9B kan 0,3 mm räcka och för senare motorer rekommenderas 0.4 mm.
-Kolv TMK7 53,94
-Kolv TMK8 53,94
-Kolv TMK9-KZ10 lagerförs i storlekarna 53,93 mm, 53,94 mm, 53,95 mm samt 53,96 mm.
-Kolvar KZ10b. Dessa har en annan vinkel på toppen. 4grader. Passar endast 10b. Finns i samma storlekar
-Kolvbultlager
Koppling
- Två fjädrar som slits (sitter innanför ingreppsdrevet)
- Yttre/inre lameller slits mest, bra att ha i reserv
- Packboxar kopplingsidan
- Packbox innanför utgående drev
Insugningsgummi
Kolla även insugningsgummit om det börjar släppa i vulkningen.
- Insugningsgummi 30 mm
- Insugningsgummi för K9, K9b och K9c (38 mm)
-insugningsgummi KZ10 stdandard
-Insugningsgummi KZ10 kort modell. Levereras oftast standard KZ10b.
Packningar som O-ringar och cylinder/vevhus byter du lämpligen också.
Syna reedbladen ifall de börjat fransa upp sej. Olika uppe och nere.
Förgasaren
- Ibland kan motorn bli som ny bara av att ha friska delar i förgasaren.
- Förgasarnål med clips är lagervara för K32, K,23, K28 och K98 ev. fler
- Spridare lagervara för DP266, DP268, DP268,DP270, DQ266,DQ267, DQ268,DQ269, DQ270 och DQ271. Fler kan finnas i lager
- Huvudmunstycke 130-230
- Lågvarvsmunstycke 40-70
- Nålventil komplett 250, 300
- Emulsionsrör 35-60
- Packningsats förgasare med alla erforderliga packningar
Racepaketet 1595.- ! Overall handskar kängor
Begär även info. Juniorhjälm till bra pris.
Fr.o.m. nu finns denna utrustning på Gokart centret i Uppsala